چهل حدیث از پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم)
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۲۰۱۰۵
به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛وفات جانگداز و مظلومانه اشرف مخلوقاتخاتم الأنبیاء محمد بن عبدالله (ص) در ۲۸ صفر سال ۱۱ هجری در سن ۶۳ سالگی بوده است. رسول گرامی و اهل بیت وی، مظهر تامّ اسمای الهی و آیینه تمام نمای صفات جمال و جلال حقّ اند. آنان، پیشوایان بشر به سوی فضایل و ارزشهای متعالی انسانی و الهی اند و آشنایی با ابعاد گوناگون شخصیت و زندگی این رهبران الهی، بهترین توشه سالکان راه حقیقت و پاکبازان طریقِ سعادت و کمال است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
۱- ِ. ثَلَاثٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ فَهُوَ مُنَافِق: ْ. إِذَا حَدَّثَ کَذَبَ وَ إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ وَ إِذَا اؤْتُمِنَ خَان
نشان منافق سه چیز است: ۱ - سخن به دروغ بگوید. ۲ - از وعده تخلف کند.۳ - در امانت خیانت نماید.
تحف العقول ص. ۳۱۶،
۲- لَا یَنَالُ شَفَاعَتِی مَنْ أَخَّرَ الصَّلَاةَ بَعْدَ وَقْتِهَا
کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهد رسید
محاسن ص. ۸۰،
۳- أبغض الحلال الی الله الطلاق.
منفورترین چیزهای حلال در پیش خدا طلاق است.
نهج الفصاحه ص. ۱۵۷، ح. ۱۶،
۴- ِ. خَیْرُ الْأَصْحَابِ مَنْ قَلَّ شِقَاقُهُ وَ کَثُرَ وِفَاقُه.
بهترین یاران کسی است که ناسازگاریش اندک باشد و سازگاریش بسیار
تنبیه الخواطر معروف به مجموعه ورام ج. ۲، ص. ۱۲۳،
۵- ابن آدم إذا أصبحت معافى فی جسدک آمنا فی سربک عندک قوت یومک فعلى الدّنیا العفاء
فرزند آدم وقتی تن تو سالم است و خاطرت آسوده است و قوت یک روز خویش راداری، جهانگر مباش.
نهج الفصاحه ص. ۱۵۹، ح. ۲۳،
۶-ابن آدم عندک ما یکفیک و تطلب ما یطغیک ابن آدم لا بقلیل تقنع و لا بکثیر تشبع
فرزند آدم، آنچه حاجت تو را رفع کند در دسترس خود داری و در پی آنچه تو را به طغیان وا میدارد روز میگذاری، به اندک قناعت نمیکنی و از بسیار سیر نمیشوی.
نهج الفصاحه ص. ۱۵۹، ح. ۲۴،
۷- مَنْ رَدَّ عَنْ عِرْضِ أَخِیهِ الْمُسْلِمِ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ الْبَتَّة
هرکس آبروی مؤمنی را حفظ کند، بدون تردید بهشت بر او واجب شود.
ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ص. ۱۴۵ - الجعفریات (الاشعثیات) ص. ۱۹۸،
۸- اتّق دعوة المظلوم فإنّما یسأل اللَّه تعالى حقّه و إنّ اللَّه تعالى لا یمنع ذا حق حقّه
از نفرین مظلوم بپرهیز زیرا وی به دعا حق خویش را از خدا میخواهد و خدا حق را از حق دار دریغ نمیدارد.
نهج الفصاحه ص. ۱۶۱، ح. ۳۵،
۹- اتقوا الحجر الحرام فی البنیان فانه اساس الخراب
از استعمال سنگ حرام در ساختمان بپرهیزید که مایه ویرانی است.
نهج الفصاحه ص. ۱۶۲، ح. ۳۸،
۱۰- الْعِبَادَةُ سَبْعُونَ جُزْءً أَفْضَلُهَا جُزْءً طَلَبُ الْحَلَال
عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.
مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ج. ۱۳، ص. ۱۲، ح. ۱۴۵۸۵،
۱۱- اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ یَنْظُرُ بِنُورِ اللَّه
از فراست مؤمن بترسید که چیزها را با نور خدا مینگرد.
کافی (ط-الاسلامیه) ج. ۱، ص. ۲۱۸، ح. ۳،
۱۲- اتّقوا الدّنیا فو الّذی نفسی بیده إنّها لأسحر من هاروت و ماروت.
از دنیا بپرهیزید، قسم به آن کس که جان من در کف اوست که دنیا ازهاروت و ماروت ساحرتر است.
نهج الفصاحه ص. ۱۶۳، ح. ۴۴ {شبیه این حدیث در مجموعه ورام ج. ۱، ص. ۱۳۱}
۱۳- اتقوا دعوة المظلوم فإنها تصعد الی السماء کأنها شرارة
از نفرین مظلوم بترسید که، چون شعله آتش بر آسمان میرود.
نهج الفصاحه ص. ۱۶۳، ح. ۴۷،
۱۴- لِکُلِّ شَیْءٍ زَکَاةٌ وَ زَکَاةُ الْأَبْدَانِ الصِّیَام
براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است.
کافى (ط-الاسلامیه) ج. ۴، ص. ۶۲،
۱۵- اثنان یعجلهما الله فی الدنیا البغی و عقوق الوالدین.
دو چیز را خداوند در این جهان کیفر میدهد: تعدی، و ناسپاسی پدر و مادر.
نهج الفصاحه ص. ۱۶۵، ح. ۵۸،
۱۶-أجرؤکم على قسم الجدّ أجرؤکم على النّار
هر کس از شما در خوردن قسم جدیتر است به جهنم نزدیکتر است.
نهج الفصاحه ص. ۱۶۶، ح. ۶۴،
۱۷- أجملوا فی طلب الدنیا فإن کلا میسر لما خلق له.
در طلب دنیا معتدل باشید و حرص نزنید، زیرا به هر کس هر چه قسمت اوست میرسد.
شرح فارسی شهاب الاخبار ص. ۳۲۰، ح. ۵۱۸،
۱۸- هُوَ شَهْرٌ أَوَّلُهُ رَحْمَةٌ وَ أَوْسَطُهُ مَغْفِرَةٌ وَ آخِرُهُ الْإِجَابَةُ وَ الْعِتْقُ مِنَ النَّار
رمضان ماهى است که ابتدایش رحمت است و میانهاش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم.
کافى (ط-الاسلامیه) ج. ۴، ص. ۶۷ - بحار الانوار (ط-بیروت) ج. ۹۳، ص. ۳۴۲، ح. ۱۴،
۱۹- احب الاعمال الی الله الصلاة لوقتها ثم بر الوالدین ثم الجهاد فی سبیل الله
بهترین کارها در نزد خدا نماز به وقت است، آنگاه نیکی به پدر و مادر، آنگاه جنگ در راه خدا.
نهج الفصاحه ص. ۱۶۷، ح. ۷۰،
۲۰- أَحَبُّ الْعِبَادِ إِلَى اللَّهِ الْأَتْقِیَاءُ الْأَخْفِیَاء
محبوبترین بندگان در پیش خدا پرهیزگاران گمنامند.
مجموعه ورام ج. ۱، ص. ۵،
۲۱- انَّ الدینارَ وَ الدُّرهَمَ اَهْلَکا مَنْ کانَ قَبلکُمْ و هُما مُهْلِکاکُمْ.
همانا دینار و درهم پیشینیان شما را به هلاکت رساند و همین دو نیز هلاک کننده شماست.
کافی (ط-الاسلامیه) ج. ۲، ص. ۳۱۶، ح. ۶،
۲۲- احب الاعمال الی الله أدومها و ان قل.
محبوبترین کارها در پیش خدا کاریست که دوام آن بیشتر است، اگر چه اندک باشد.
نهج الفصاحه ص. ۱۶۷، ح. ۷۳،
۲۳- أحبّ الأعمال إلى اللَّه من أطعم من جوع أو دفع عنه مغرما أو کشف عنه کربا
بهترین کارها در پیش خدا آن است که (بینوایی را) سیر کنند، یا قرض او رابپردازند یا زحمتی را از او دفع نمایند.
نهج الفصاحه ص. ۱۶۸، ح. ۷۶،
۲۴- لَا فَقْرَ أَشَدُّ مِنَ الْجَهْلِ وَ لَا مَالَ أَعْوَدُ مِنَ الْعَقْل
هیچ تهیدستی سختتر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست.
کافی (ط-الاسلامیه) ج. ۱، ص. ۲۵ و ۲۶، ح. ۲۵ - محاسن ص. ۱۷ - تحف العقول ص. ۶،
۲۵- احب الاعمال الی الله حفظ اللسان
بهترین کارها در پیش خدا نگهداری زبان است.
نهج الفصاحه ص. ۱۶۸، ح. ۷۸،
۲۶- أحبّ الجهاد إلى اللَّه کلمة حقّ تقال لإمام جائر
بهترین جهادها در پیش خدا سخن حقی است که به پیشوای ستمکار گویند.
نهج الفصاحه ص. ۱۶۸، ح. ۸۰،
۲۷- أَحَبُّ الطَّعَامِ إِلَى اللَّهِ مَا کَثُرَتْ عَلَیْهِ الْأَیْدِی
بهترین غذاها در پیش خدا آن است که گروهی بسیار بر آن بنشیند.
نهج الفصاحه ص. ۱۶۹، ح. ۸۲،
۲۸- احب اللهو الی الله تعالی إجراء الخیل و الرمی.
بهترین بازیها در پیش خدا اسب دوانی و تیراندازی است.
نهج الفصاحه ص. ۱۶۹، ح. ۸۳،
۲۹- طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَى کُلِّ مُسْلِمٍ أَلَا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ بُغَاةَ الْعِلْم
طلب علم بر هر مسلمانی واجب است، همانا خدا جویندگان علم را دوست دارد.
کافی (ط-الاسلامیه) ج. ۱، ص. ۳۰، ح. ۱،
۳۰- احب الله تعالی عبدا سمحا اذا باع وسمحا اذا اشتری و سمحا اذا قضی و سمحا اذا اقتضی.
خداوند بندهای را که به هنگام خرید و هنگام فروش و هنگام دریافت سهلانگار است دوست دارد.
نهج الفصاحه ص. ۱۶۹، ح. ۸۵،
۳۱- أَحَبُّ عِبَادِ اللَّهِ إِلَى اللَّهِ أَنْفَعُهُمْ لِعِبَادِه.
از جمله بندگان آن کس پیش خدا محبوبتر است که برای بندگان سودمندتر است.
تحف العقول ص. ۴۹ - نهج الفصاحه ص. ۱۶۹، ح. ۸۶،
۳۲- أحثوا التراب فی وجوه المداحین.
بر چهره ستایشگران، خاک بیفشانید.
نهج الفصاحه ص. ۱۷۰، ح. ۹۱،
۳۳- أَحْزَمُ النَّاسِ أَکْظَمُهُمْ لِلْغَیْظ
آنکه در فرو بردن خشم از دیگران بیشتر است، از همه کس دور اندیشتر است.
من لا یحضره الفقیه ج. ۴، ص. ۳۹۶ - امالی (صدوق) ص. ۲۱،
۳۴- اختبروا الناس بأخدانهم، فإن الرجل یخادن من یعجبه
مردم را از معاشرانشان بشناسید، زیرا کند هم جنس با هم جنس پرواز.
نهج الفصاحه ص. ۱۷۳، ح. ۱۰،
۳۵- اخوف ما أخاف علی امتی الهوی و طول الامل.
بر امت خویش بیش از هر چیز از هوس و آرزوی دراز بیم دارم.
خصال ص. ۵۱،
۳۶- ادْعُوا اللَّهَ وَ أَنْتُمْ مُوقِنُونَ بِالْإِجَابَةِ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ لَا یَسْتَجِیبُ دُعَاءً مِنْ قَلْبِ غَافِلٍ لَاهٍ.
خدا را بخوانید و به اجابت دعای خود یقین داشته باشید و بدانید که خداوند دعارا از قلب غافل بی خبر نمیپذیرد.
بحارالانوار (ط-بیروت) ج. ۹۰، ص. ۳۲۱،
۳۷- ادنی أهل النار عذابا ینتعل بنعلین من نار یغلی دماغه من حرارة نعلیه.
از مردم جهنم آنکه عذابش از همه آسانتر است دو کفش آتشین بپا دارد که مغزوی از حرارت کفشهایش به جوش میآید.
نهج الفصاحه ص. ۱۷۶، ح. ۱۲۱،
۳۸- ادنی جبذات الموت بمنزلة مائة ضربة بالسیف.
آسانترین کششهای مرگ مانند صد ضربت شمشیر است.
نهج الفصاحه ص. ۱۷۶، ح. ۱۲۲،
۳۹- إذا ابتلی أحدکم بالقضاء بین المسلمین فلا یقض و هو غضبان و لیسوّ بینهم فی النّظر و المجلس و الإشارة.
اگر یکی از شما به کار قضاوت میان مسلمانان دچار شود باید به هنگام غضب ازقضاوت خودداری کند و میان ارباب دعوا در نگاه و نشیمنگاه و اشاره تفاوتی نگذارد.
نهج الفصاحه ص. ۱۷۶، ح. ۱۲۵،
۴۰- اذا أحب الله عبدا حماه الدنیا کما یظل أحدکم یحمی سقیمه الماء.
وقتی خداوند بندهای را دوست دارد، دنیا را از او منع میکند چنانکه شما مریض خویش را از نوشیدن آب منع میکنید.
نهج الفصاحه ص. ۱۷۹، ح. ۱۳۷
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: مناسبت های مذهبی اهل بیت احادیث
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۲۰۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جایگاه ویژۀ دختران در اندیشه اسلامی
در اندیشه اسلام، دختران جایگاه ویژهای دارند. ارزش دختر در خانواده به عنوان یک عضو مهم و بیقیاس در ایجاد و حفظ تعادل و هماهنگی درون خانواده، بسیار بالاست. اسلام به زنان و دختران حقوق و مکانتی بلند میدهد که با توجه به ارزشهای دینی و اجتماعی، آنها را از لحاظ فردی و اجتماعی محترم میشمارد. آیههای قرآن کریم و روایات پیامبر اسلام (ص) بر اهمیت و تکریم دختران تأکید دارند.
گفتوگوی ما با خانم دنیا پورمند، دانش آموخته مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا(س) پیرامون این جایگاه والا در اندیشه اسلامی است.
فرزند دختر در کلام خدا
استاد پورمند با بیان اینکه در تحلیل قرآنی دختر هدیه خداوند به انسانهاست و انسانها میبایست از این نعمت خداوند و رحمت وی خشنود شوند، تامید میکند: در این بینش هیچ تفاوتی میان دختر و پسر از این جهت نیست و ناخرسندی از داشتن فرزند دختر یا پسر، کفران نعمت الهی و ناخرسندی از مشیت و موهبت اوست چرا که تمایز میان دختر و پسر، مخالف اندیشه دینی است و دختر و پسر بودن جنین، تابع قوانین جاری خداوند در آفرینش است. چنانچه خداوند در آیه 49 و 50 سوره شوری میفرماید «مالکیت و حاکمیت آسمانها و زمین از آن خداست. هر چه را بخواهد میآفریند، به هرکسی اراده کند دختر میبخشد به هرکس بخواهد پسر. یا اگر بخواهد پسر و دختر هر دو را به آنها میدهد و هر کس را بخواهد عقیم میگذارد، زیرا که او دانا و تواناست». بنابراین خداوند در این آیات فرزند دختر دادن به افراد را نشانهای از علم و قدرت خویش برمیشمرد که بیانگر نوعی احترام و ارزشگذاری به دختر نیز میتوان برشمرد. بههرحال دختردار شدن متکی بر مشیت الهی است.
ایشان به آیه 129 سوره بقره نیز اشاره کرده و میگوید: پیامبر(ص) برای تعلیم و تربیت و تزکیه آمده است. چنانکه قرآن کریم میفرماید «رَبَّنَا وَابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِکَ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَیُزَکِّیهِمْ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ» یعنی پروردگارا! پیامبری در میان آنها از خودشان برانگیز تا آیات تو را بر آنان بخواند و آنها را کتاب و حکمت بیاموزد و پاکیزه کند؛ زیرا تو توانا و حکیمی. مقاماتی همچون اسلام و ایمان و طاعت و راستگویی و شکیبایی، خداترسی، خویشتنداری و یاد خدا، برای دختران نیز قابلدستیابی است و طبیعی است که عمل صالح او نیز، رهاوردی دنیوی و اخروی خواهد داشت. همانطور که خداوند در آیه 97 سوره نحل وعده داده است «هرکس کار شایستهای انجام دهد خواه مرد باشد یا زن، درحالیکه مؤمن است بهطور مسلم او را حیات پاکیزهای میبخشیم و پاداش آنها را مطابق بهترین اعمالی که انجام میدادند، خواهیم داد»
دختر، گلی بهشتی
این پژوهشگر دینی در ادامه بیان میکند: در روایات نیز آثار و برکات دختران فراوان ذکر شده است و اهمیت ویژهای برای شخصیت و مقام دختر قائل شدهاند. یکی از ارمغانهای زیبای خاتمالانبیاء حضرت محمد(ص)، شخصیت دادن به دختر و زن میباشد و در روایات از او تعبیر به ریحانه یعنی شاخه گلی ظریف مینماید. سیره و اخلاق پیامبر اکرم(ص) این بود که هرگاه مژده ولادت دختری را به او میدادند میفرمود: شاخه گلی است و روزیاش با خداوند است. در روایات زیادی به این نکته مهم اشاره دارد که دختران و زنان از لحاظ روحی و از لحاظ جسمی خیلی ظریف و حساس هستند و باید مراقب آنها بود، همچنان که گلها بسیار ظریف و حساس هستند و طاقت هیچگونه خشونت را ندارند.
خانم پورمند به روایاتی اشاره کرده و توضیح میدهد: در مستدرک الوسایل از رسول الله(ص) داریم که «من کانت لَهُ اِبنهٌ واحدهٌ کانت خیراً لَه مِن الف حِجَّهٍ و اَلفِ عدوهٍ وَ اَلفِ بَدَنَهٍ وَ اَلفِ ضِیافَهٍ». در احادیث بسیاری به این نکته اشاره شده است که دختر خیر و حسنه و رحمت است و خداوند به خاطرش به انسان پاداش و ثواب فراوان میدهد. همچنین در بحارالانوار از رسول الله(ص) داریم که «خَیرُ اَولادکُم البَناتُ» یعنی بهترین فرزندان شما دختران هستند.
برکات دنیوی و اخروی دختر داشتن
این استاد حوزه و دانشگاه یادآور میشود: در اسلام احترام به دختر بهعنوان یک ویژگی انسانی مورد توجه و تأکید قرارگرفته است. احترام به دختر میبایست بهگونهای باشد که در عمل خود را نشان دهد و ازاینروست که در آموزههای دینی این احترام به شکل عملی نشان داده شده است و تنها در حرف و شعار بسنده نمیشود. نتیجه رفتار پیامبر(ص) با دختران موجب شد تا مقام و موقعیت همسران فردا در عصر نبوی ارتقا پیدا کند، چراکه دختران امروز همسران فردا هستند. بنابراین مردان باید بدانند که دخترداری منبع خیری برای دنیا و آخرت آنهاست و دختران نیز به خود ببالند و از آن دسته دخترانی باشند که پیامبر گرامی(ص) درباره ایشان میفرمودند که چه خوب فرزندانی هستند دختران محجوب.
استاد پورمند در پایان با بیان ساحتهای رفتاری دختران و نقش مهمی که در حیات خانوادگی و تقویت و ارتقای ارتباطات خانوادگی دارند، میافزاید: وجود مهربانی و احترام در رفتار دختران با سایر اعضای خانواده میتواند به افزایش احساس محبت و ارتباط نزدیک در خانواده کمک کند. احترام به نظرات و احساسات دیگران نیز میتواند محیط خانوادگی را دوستانهتر و متعادلتر کند. افزون بر آن دخترانی که به وظایف خانوادگی و تکالیفشان در خانه پایبندند، میتوانند به پایداری و استقامت خانواده کمک کنند چرا که دختران نقشی بسیار مهم در حفظ و انتقال ارزشهای خانوادگی دارند. آنها میتوانند با رعایت ارزشهای فرهنگی و مذهبی خانواده، ارتباطات خانوادگی را تقویت کنند. دختران نقش مهمی در هماهنگی و تطبیق بین اعضای خانواده دارند. آنها میتوانند در حل اختلافات و ایجاد صلح و هماهنگی در خانواده نقش اساسی داشته باشند. آنها شکیبایی و توانایی در مدیریت احساسات داشته و با این ساختهای رفتاری که حکایت از توانایی دختران در تاثیرگذاری مثبت بر ارتباطات و فضای روانی خانواده دارند، میتوانند به تقویت و توسعه زندگی خانوادگی کمک کنند.
منبع: روزنامه قدس مریم احمدی شیروان